Antiinflammatorisk kost - topp 5

Inflammation är inte bara negativt utan behövs för att bekämpa infektioner och skador i kroppen. När inflammationen däremot  blir kronisk kan den leda till en mängd olika sjukdomar som kan sätta sig i allt från magen till leder och muskler.

Att hitta orsaken till inflammationen och behandla det är naturligtvis det bästa men att själv jobba med antiinflammatorisk kost är grunden för att få rätt på besvären. Nedan hittar du topp 5 för antiinflammatorisk kost!

Fet fisk
Fet fisk är rik på omega-3. Omega-3 är antiinflammatoriskt, medan omega-6 är proinflammatoriskt. Med dagens kost får vi oftast i oss allt för mycket omega-6 i förhållande till omega-3. Det är balansen mellan dem som är det viktiga. Det optimal förhållandet mellan omega-6 och omega-3 är 1:2 eller 1:4. Idag ligger många på upp till 1:20. Både EPA och DHA som finns i fet fisk är utmärkta antiinflammatoriska ämnen. Exempel på fet fisk är makrill, sill och lax. Tänk på att det ska vara vildfångad lax.

Gurkmeja
Gurkmeja är väldigt populärt i det indiska köket, men tack vare uppmärksamheten för dess antiinflammatoriska egenskaper har det blivit allt mer populärt även i Sverige. Curcumin heter det aktiva ämnet och vissa kosttillskott heter därför det istället för gurkmeja. Om man vill få extra bra effekt kan an därför ta det som kapslar. Gurkmeja är även bra för blodfetterna.

Ingefära
Ingefära är ytterligare en krydda som är känd för att vara antiinflammatorisk. Man kan göra av te av roten, riva och använda det i matlagning, göra om slag med ingefära eller pressa ingefära och dricka det som ingefärssaft. Saften är väldigt stark så man bör spä den med andra frukter eller grönsaker samt vatten.

Kokosolja
Förutom att vara antiinflammatoriskt innehåller kokosolja även laurinsyra som är antimikrobiskt och bra att ta om man har problem med candida eller andra mikrober i tarmen och vill stödja tarmfloran. Kokosolja är ett stabilt fett och det går bra att använda kokosolja i matlagning.

Avokado
Avokado är enkelt att ta med sig som mellanmål och är ett utmärkt sådant. Inte många  grönsaker eller frukter är rika på fetter - och avokado är faktiskt inte en grönskat utan egentligen är det en frukt. Så om du vill ha bra fetter från fruktriket är avokado ett utmärkt val.

Kommentera gärna: