5 tips för att komma ner i varv

Sommaren är här och för många innebär ledighet avslappning. Men om man är fast i en konstant stress kan det vara svårt gå ner i varv trots ledighet. Det som händer i kroppen är att vårt parasympatiska nervsystem låser sig. Om du tänker dig en bil så behöver både gasen och bromsen fungera. När vi fastnar i ett stressläge så fungerar helt enkelt inte vår broms.

Så vad ska man göra? Det första du bör göra är att lära känna din kropp och att lyssna på den. Om du behöver vila mer än alla andra så lyssna till det. Speciellt när vi tillåter oss att slappna av så kan man faktiskt bli tröttare eftersom kroppen nu äntligen har en möjlighet att börja återhämta sig och det gör den bäst utan hjärnans inverkan - därför vill kroppen vila.

Underskatta inte naturens krafter. Vi vet om att folk blir mer avslappnade när de är ute i naturen. Välj den natur som passar dig, vare sig det är vatten som gör dig lugn eller skogen.

Ett nervsystem som låst sig kan behöva lite hjälp. Örter är kraftfulla när det gäller att slappna av kroppens system. Ge det tid, vissa kan känna effekten direkt, andra kan behöva använda det under en betydligt längre tid för att slappna av. Örter för avslappning är PassifloraAshwaganda och Amerikansk frossört.

Andas! En mängd olika andningstekniker finns. En enkel teknik som du kan göra var som helst är att andas in genom ena näsborren medan man håller för den andra näsborren. Vid utandningen skiftar man så man andas ut genom den andra näsborren och håller med fingret för på andra sidan. Ta långa, djupa andetag.

Sist men inte minst är närhet viktigt. En kram från en vän, klappa ett husdjur eller närhet från en partner gör att vi slappnar av och mår bra.  Ta gärna hjälp av avslappningsmassage eller beröringsmassage. Här hittar du vår avslappnande örtmassage.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln