Får du i dig tillräckligt med D-vitamin?

Nu när sommaren är över och det blivit höst istället är det viktigt att vi får i oss tillräckligt med D-vitamin när solens strålar inte längre nuddar vår hud lika ofta. Vi får främst i oss D-vitamin genom solens strålar men även i mat såsom fet fisk och ägg. Det krävs då att man regelbundet äter mat som innehåller detta för att få i sig Livsmedelsverkets rekommendation som är minst 10 mcg D-vitamin/dag. Eftersom vi i Norden inte har tillräckligt många soltimmar under perioden oktober-mars måste vi få i oss D-vitamin genom kosten eller genom extra näringstillskott. 

D-vitamin har många fördelar för människan då det bland annat bidrar till ett förbättrat immunförsvar där förekomsten av infektionssjukdomar minskar, det bidrar även till en normal muskelfunktion och benstomme (viktigt att tänka på är att det har en samverkan med mineralen kalcium, detta eftersom kalcium bidrar till normal muskelfunktion och benstomme och där D-vitamin i sin tur hjälper till att reglera kroppens nivåer av kalcium. Utöver detta är D-vitamin viktigt då låga nivåer av detta kan medföra nedstämdhet och irritation. Det finns studier som visar på att det skulle kunna finnas ett samband mellan D-vitaminbist och depression. 

Vi vill även dela med oss av något som många kanske inte har reflekterat över tidigare. Efter att man har varit ute i solen är det viktigt att inte duscha direkt efter med en tvål som innehåller fettlösliga ämnen eftersom det då löser upp D-vitaminet som håller på att bildas i huden.

Vi har olika varianter på D-vitaminer på vår webbshop, luningnaringsklinik.se, på bilden visas vår bästsäljare! Ett annat alternativ är fiskleverolja som även även rikt på D-vitamin och som nu även finns i kapslar hos oss istället för flytande då många kan uppleva smaken som mindre god. Vi önskar er en trevlig onsdag!

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln