2020

C-vitamin är nödvändigt för en bra hälsa! Det främjar ditt immunförsvar och motverkar infektioner, bakterier och virus. Detta beror dels på att det har kraftfulla antioxidanta egenskaper som påverkar både det ickespecifika- och det specifika immunförsvaret.
I Läkartidningen har Uffe Ravnskov, med dr och docent i Lund, gått ut med att det finns goda anledningar att pröva höga doser av C-vitamin vid covid-19.
Läs gärna vidare här!

Läs hela inlägget »

Från och med tisdagen den 14/7 kommer ni ha möjlighet att boka in lymfmassage, ärrvävnadsbehandling och yogagenomgång på kliniken i Malmö. Sara Ivarsson kommer att vara på plats varje tisdag för att utföra behandlingar.

Sara har arbetat som yogalärare sedan 2012 och är utbildad både inom fysisk Hatha och Vinyasa yoga samt även mer återhämtande och kontemplativ Restorative yoga och Yoga Nidra. Hon har även gått utbildningar och workshops inom terapeutisk yoga, anpassad yoga, yoga för cancer samt smärtforskning - Detta för att kunna möta fler och mer specifika behov.

Inom massage fokuserar hon på lymfmassage och behandling av lymfsystemet via tekniker från utbildning i lymfmassage på Axelssons Gymnastiska Institut samt workshops för Dr. Perry Nickelston. Hon har även nyligen avslutat en kurs i MSTR som innebär ärrvävnadsbehandling.

Läs vidare om behandlingarna nedan.

Lymfmassage

Lymfmassage ökar cirkulationen i lymfsystemet!

Lymfmassage är en mjuk behandlingsform vars syfte är att öka cirkulationen i lymfsystemet. Dess huvuduppgift är städa kroppens vävnader. Via lymfvätska tar lymfkärlen upp det ”avfall” som finns ute i kroppen. Under transporten genom lymfkärlen renas vätskan och sjukdomsframkallande bakterier eller virus bekämpas. Det gör att lymfan är otroligt viktig både som reningsssystem och som en del av immunförsvaret.

Ibland blir lymfsystemet av olika anledningar trögt vilket leder till att miljön i kroppen försämras och kan orsaka besvär och symptom. Lymfmassage består av djupandning, lätta tryck och strykningar i lymfflödets riktning som stimulerar transporten av överskottsvätska och slaggprodukter ut ur kroppen.

Tecken på att ditt lymfsystem kan behöva lite extra omhändertagande är om du:

• Känner dig tung och svullen
  • Ständigt är trött
  • Upplever en mental dimma och trötthet
  • Ofta drabbas av förkylningar och infektioner
  • Har värk och smärta
  • Har torr hy med utslag och eksem
  • Har domningar och pirrningar i armar och ben.

Lymfmassage är en behandling som passar alla men speciellt du som har fått lymfknutor bortopererade eller strålats i samband med cancerbehandling; har någon typ ödem, primärt eller sekundärt; fibromyalgi; restless-legs; och trötthetssyndrom.
Lymfmassage ges inte under pågående cytostatikabehandling.

► Boka lymfmassage här!

Ärrvävnadsbehandling

Även om inte alla ärr orsakar problem så gör många det. Det vi ser på huden av ett ärr är ofta bara toppen på ett isberg då ärr även påverkar fascia och bindväv, muskler, nervsystem, cirkulation och energiflöde. Det innebär att ärrvävnad kan skapa problem vart som hest i kroppen. Hur mycket ett ärr påverkar är olika från fall till fall och beror på hur ärret kom till, om det var en traumatisk händelse, hur ärret läkte, vilken riktning ärret har, och var på kroppen ärret sitter. Man kan ha besvär som man inte kopplar ihop med ärret, t ex dålig känsel eller överkänslighet, domningar, stickningar, svullnad, minskad cirkulation, muskelsvaghet, smärta i en helt annan del av kroppen, samt emotionell påverkan.

Behandlingen kan göras på alla typer av operationsärr och ärr från brännskador. Tekniken har även bra effekt på frozen shoulder, plantar fasciit, muskelbristningar samt ärr från vaccinationer.

Ärrvävnadsbehandling jobbar både med utseende och funktion.

Tekniken kan till exempel:

• Förbättra nervfunktion, inklusive domning, smärta och överkänslighet
  • Öka rörlighet och rörelseomfång
  • Förbättra cirkulationen och blod- och lymfflöde
  • Minska risken för långvariga problem på grund av restriktioner och spänningar i facian
  • Minska ärrets synlighet – ljusare, slätare, mer elastiskt
  • Minska muskelkramper
  • Förbättra idrottsprestationer
  • Minska emotionella och psykiska besvär som orsakats av ärret.

Ärrvävnadsbehandlingen kan göras både på nya ärr och ärr som är flera år gamla. Det ska dock ha gått minst 8 veckor sedan operationen/skadan och ärret ska vara läkt. Vid första tillfället fyller du i ett formulär och berättar om ärret och utför en del tester vid behov.

► Boka ärrvävnadsbehandling här!

Yogagenomgång

Som komplement till övrig behandling på Lüning Näringsklinik kan du få en genomgång av yogapositioner som stöttar dig i din process och som anpassas efter dina specifika behov. Du träffar Sara och går igenom ett antal positioner som du kan göra hemma.
► Boka yogagenomgång här!

Läs hela inlägget »

Genom att ta kontroll över din andning kan du påverka dina tankar och känslor, dina inre organ som hjärta och hjärna och kroppens olika funktioner som muskelrörelser, matsmältning och immunförsvar.

Testa växelvis andning genom att följa stegen nedan:

1) Öva genom att med höger hands tumme täppa för höger näsborre och andas in genom vänster näsborre. Placera höger ringfinger över vänster näsborre, lyft tummen och andas ut genom höger näsborre. Gör sedan likadant på andra näsborren.

2) Om du behöver mer energi i ditt liv håller du för vänster näsborre och andas bara genom den högra i ett par minuter. Och tvärtom, om du behöver mer lugn och ro i livet, så håll för höger näsborre och andas bara genom din vänstra i ett par minuter.